پاتولوژی

معنی abnormal morphology در آزمایش اسپرم چیست ؟

در این مطلب در باره‌ی معنی اصطلاح abnormal morphology در جواب آزمایش اسپرم می‌خوانید:

sperm morphology چیست؟

این اصطلاح به شکل اسپرم اشاره دارد که شامل اندازه سر اسپرم (و محتوای DNA آن) ، ظاهر قسمت میانی و ساختار دم است. معمولا اسپرم در انسان یک سر بیضی شکل و دم کشیده­ای به نام تاژک دارد و این ساختار یکی از عواملی است که می­تواند بر باروری مرد تاثیرگذار باشد. مورفولوژی اسپرم در تست­های روتین مایع­منی اندازه گیری می­شود؛ این آزمایش علاوه بر شکل اسپرم­ها، تحرک و تعداد آن­ها را نیز می­سنجد (1،3).

voice_738501

معنی abnormal morphology در آزمایش اسپرم چیست ؟

abnormal morphology به معنای شکل غیرطبیعی در اسپرم­ها است که وجود مقداری از آن در هرمردی، چه بارور و چه نابارور، طبیعی است و جای نگرانی وجود ندارد. اما اگر تعداد اسپرم‌ها با این ویژگی از حدی عبور کند، وضعیتی به نام teratozoospermia به­وجود می­آید که می­تواند در کاهش توانایی فرد برای بارور کردن تخمک موثر باشد. این مشکل می­تواند درنتیجه بسیاری از عوامل از جمله افزایش دمای کیسه بیضه، قرار گرفتن در معرض مواد سمی، عفونت و مشکلات ژنتیکی رخ دهد (1) باتوجه به تفاوت‌هایی که درآزمایشگاه­های مختلف وجود دارد نمی­توان رنج دقیقی برای تفسیر sperm morphology در آزمایش تعیین کرد، اما به طور معمول اینگونه درنظر گرفته می­شود که اگر:

  • بیش از 14 درصد اسپرم­ها شکل طبیعی داشته باشند: شانس باروری زیاد است.
  • 4-14 درصد اسپرم ها شکل طبیعی داشته باشند: شانس اندکی کاهش می‌یابد.
  • کمتر از 3 درصد اسپرم‌ها شکل طبیعی داشته باشند: شانس باروری به شدت کاهش می‌یابد. (3)

تاثیر شکل اسپرم بر باروری

از آنجایی که اسپرم به مورفولوژی خاصی نیاز دارد تا بتواند به لایه خارجی تخمک نفوذ پیدا کند، شکل اسپرم در باروری اهمیت دارد، اما باید توجه کرد که این فاکتور تنها یکی از عوامل تاثیرگذار است و تعداد اسپرم در مایع­منی و تحرک آن نیز مطرح می­باشد. اکثر افراد با teratospermia همچنان توانایی بچه­دار شدن دارند، تنها ممکن است این فرایند کمی بیشتر طول بکشد و یا نیاز به گرفتن کمک از متخصص باشد. (3)

آیا می­توان شکل اسپرم ها را بهبود بخشید؟

بدن به طور مرتب سلول­های مختلف از جمله اسپرم را ساخته و جایگزین می­کند، بنابراین اسپرم‌هایی که امروز در بدن شما وجود دارند لزوما مشابه سلول‌های روز بعد نخواهند بود. تغییرات مفید در سبک زندگی می­تواند بر سیستم جنسی شما اثر گذاشته و درنتیجه شکل اسپرم­­ها در روزهای آینده را تغییر دهد:

  • کاهش وزن و رسیدن به وزن مناسبر
  • پرهیز از سیگار، مواد مخدر
  • پرهیز از مشروبات الکلی
  • ورزش منظم
  • مصرف میوه­ و سبزیجات متنوع تاحد امکان
  • هم­چنین برخی تحقیقات نشان داده­اند که مصرف مکمل­های آنتی اکسیدان در سه ماه یا بیشتر می­تواند شکل اسپرم­ها را بهبود ببخشد. (2)

اگر نیاز باشد می­توان از روش IVF ( تلقیح مصنوعی درون آزمایشگاه )همراه با ICSI (تلقیح مصنوعی با میکرواینجکشن) استفاده کرد. در این روش یک اسپرم که شانس بیشتری برای لقاح موفق دارد را انتخاب و با تخمک در شرایط آزمایشگاهی لقاح می­دهند. در ادامه تخمک بارور شده حاصل را به رحم باز می­گردانند تا مراحل رشد و تشکیل جنین را تکمیل کند. (1)

voice_420781

منابع:

1. https://lomalindafertility.com/infertility/men/sperm-morphology/

2. https://www.healthline.com/health/sperm-morphology#fertility

3. https://www.webmd.com/infertility-and-reproduction/morphology-of-sperm

کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *