بیوشیمی

علائم اختصاری آزمایش خون CRP

واکنش های التهابی یکی از راه های دفاعی بدن می باشد. در واقع crp یکی از پروتئین های التهابی است که به سلول های بیگانه حمله کرده رنج آن بسته به شرایطی مانند عفونت استرس زیاد و.. می تواند بالا باشد.

240_F_287154327_0cHOHkNjT1l1HphIl0Fcb9kfBeLRglcW

پروتئین التهابی ( CRP ) در واقع پروتئنی است که در کبد ساخته می شود. در واکنش های التهابی بدن سطح این پروتئین در خون یا بافت افزایش می یابد. آزمایش CRP در واقع یک شاخص غیر اختصاصی برای تشخیص وجود یا عدم وجود یک شرایط التهابی در بدن یا نظارت بر شدت بیماری در بیماری های مزمن انجام می شود. همچنین در فاز حاد بیماری یکی از ریز فاکتورهای حساس می باشد.(1)

التهاب می تواند ناشی از انواع مختلف بیماری ها رخ دهد مانند استرس عفونت بیماری های التهابی مثل کرون اختلالات خودایمنی مثل آرتریت روماتوئید. CRP ساخته شده در کبد به خون آزاد می شود و با بروز شرایط ذکر شده مقدار آزاد شدن آن بالا می رود. بدن به عنوان یکی از اولین واکنش های دفاعی در برابر شرایط غیرطبیعی میزان این پروتئین را بالا می برد لذا قبل از بروز سایر علائم همچون درد یا تب می توان برای ردیابی عفونت این آزمایش را انجام داد.(2)

این آزمایش گرچه برای تشخیص شرایط التهابی در بدن می تواند مفید باشد اما محل یا عامل التهابی را نمیتواند تشخیص دهد.

آزمایش CRP با حساسیت بالا ( hs-CRP ) در اندازه گیری خطر بیماری قلبی در افراد حتی با ظاهر سالم استفاده می شود. این آزمایش نسبت به سطح پایین تری از مقدار این پروتئین حساس است و ریسک خطر ابتلا به بیماری های قلبی و همچنین سکته مغزی را نشان می دهد. (3)

دلایل انجام آزمایش CRP:

رنج خونی این پروتئین در عفونت های باکتریایی و حتی ویروسی بالا می رود لذا در صورت شک پزشک در آلودگی شخص به یکی از میکروارگانیسم ها این تست را درخواست می کند. برای مثال آلودگی می تواند استئومیلیت ( عفونت استخوان ) , سپسیس ( عفونت خون ) که شامل علائم تب, لرز, کاهش سطح هوشیاری, درد و… است و تهدید کننده زندگی شخص است, بیماری های خودایمنی کثل آرتریت روماتوئید که شامل علائم تورم و درد مفاصل, خستگی, سفتی سبحگاهی مفاصل, خستگی, کاهش وزن و تب پایین تر از 38 درجه است, باشد.(1)

این تست در تشخیص بیماری های زیر نیز می تواند مفید باشد:

· آرتروز

· بیماری های التهابی روده

· بیماری های التهابی لگن

· لوپوس

· واسکولیت

· مننژیت

· انسفالیت(2)

بالا بودن CRP نشان دهنده چیست

نتایج آزمایش ممکن است بسته به سن جنس بیماری های زمینه ای ورزش سطح استرس فرد و… متفاوت باشد. پزشک با در نظر گرفتن تمامی این موارد و بررسی سایر آزمایشات شخص می تواند تشخیص قطعی دهد.

در فردی با بیماری مزمن افزایش این پروتئین در خون احتمالا گواه بر قرار گرفتن شخص در فاز فعال بیماری باشد.

همچنین یکی از روش های پیگیری روند درمان انجام این آزمایش است چرا که با پاسخ بیمار به درمان رنج این پروتئین در خون کم می شود. (2)

برخی شرایط فیزیولوژی بدن یا سبک زندگی فرد می تواند بر تعداد این پروتئین تاثیر داشته باشند و رنج آن را بالا ببرد همچون:

· چاقی

· عدم ورزش

· سیگار کشیدن

· دیابت

همچنین مصرف برخی داروها رنج این پروتئین را کاهش می دهد مثل:

استروئید ها

آسپرین

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی ( NSAID ) (1)

سایر آزمایشات مرتبط:

میزان رسوب گلبول قرمز ( ESR )