بیوشیمی

بالا بودن ویتامین B12

دلایل احتمالی افزایش ویتامین کوبالامین را در این مطلب بخوانید:

ویتامین b12 ویتامینی محلول در آب است که در ساخت گلبول قرمز و سفید خون و هم چنین سلامت سیستم عصبی نقش مهمی دارد. این ویتامین هم چنین در تولید انرژی، ترمیم بافت‌ها و ساخت DNA سلولی نقش دارد. این ویتامین در بسیاری از غذاها از جمله گوشت قرمز، گوشت مرغ، تخم مرغ، محصولات لبنی و غلات غنی شده یافت می‌شود.

عواملی از جمله سن، بعضی از داروها، ابتلا به بیماری‌های روده‌ای و… منجر به افزایش نیاز بدن به ویتامین ب 12 می‌شود. با اینحال این نیاز نباید باعث مصرف بی رویه این ویتامین شود.

voice_414105

بالا بودن ویتامین B12

افراد ممکن است بصورت آگاهانه یا غیر آگاهانه بدلیل مصرف زیاد مکمل‌های این ویتامین و یا ابتلا به برخی از بیماری‌ها شاهد بالا بودن آزمایش ویتامین B12 در جواب آزماش خود باشند.

مصرف بیش از نیاز vitamin b12 موجب بروز آکنه بزرگسالی در فرد می‌شود. هم چنین در افراد مبتلا به دیابت و یا بیماری‌های کلیوی موجب بدتر شدن علائم بیماری می‌شود (1) پژوهش‌ها نشان می‌دهد میزان بالای ویتامین b12 با ابتلا به سرطان و بیماری‌های قلبی نیز ارتباط دارد (3)

عمده ترین علت بالا بودن ویتامین b12 مصرف یا تزریق مکمل آن است. افزایش غیرطبیعی مقدار ویتامین b12 بدلیل مصرف بالای مواد غذایی حاوی این ویتامین بسیار نادر است.(2)

اگر فرد چند روز قبل از انجام آزمایش، مکمل مصرف کرده باشد، افزایش در جواب این آزمایش، می‌تواند به علت مصرف مکمل باشد.

میزان بالای ویتامین b12 هنگامی که فرد مکملی از این ویتامین مصرف نکرده، یافته مهمی است و می‌تواند نشان دهنده بیماری‌های زیر باشد:

· بیماری کبدی

· دیابت

· اختلالات میلوپرولیفراتیو ( بیماری سلول‌های مغز استخوان )

· نارسایی کلیه

· سرطان

در اغلب موارد بیماری‌های فوق همراه با سایر یافته‌ها مانند مقادیر غیر طبیعی آزمایش‌های کبدی،کلیوی، کم خونی وکاهش wbc در جواب آزمایش فرد هستند.(4) در این شرایط با پزشک درباره‌ی تفسیر جواب آزمایش خون خود مشورت کنید.

voice_568821

منابع:

1. https://www.healthline.com/nutrition/too-much-vitamin-b12#benefits

2. https://speakingofwomenshealth.com/askthenurse/why-is-my-b12-level-high

3. https://www.mayocliniclabs.com/test-catalog/Overview/9154

4. https://labs.selfdecode.com/blog/vitamin-b12-test/

کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *