خون شناسی

rdw در آزمایش خون چیست ؟

گلبول های قرمز نرمال قطری در حدود 6 تا 8 میکرومتر دارند. اگر همه گلبول های قرمز جریان خون ما اندازه‌هایی نزدیک به هم داشته باشند RDW در آزمایش خون پایین است ولی اگر درصدی از گلبول های قرمز… با مطالعه این مطلب بیشتر درباره‌ی RDW بدانید:


ارسال جواب آزمایش

همین الان تفسیر آزمایش RDW خود را از پزشک متخصص بشنوید؟

voice_25060

آزمایش RDW مخفف red cell distribution width است و اختلاف سایز و حجم گلبول های قرمز ( RBC ) را نشان می‌دهد. گلبول های قرمز اکسیژن را از ریه ها به همه بخش های بدن منتقل می کنند. هرمقدار غیر نرمال در اندازه گلبول های قرمز می‌تواند نشان دهنده یک بیماری موثر بر اکسیژن رسانی به سلول‌های بدن باشد. اگر چه در تعدادی از بیماری‌های خونی، مقدار RDW نرمال باقی می ماند.

ماکروسیت-MCV

شکل 1 : اندازه‌‌ی متفاوت RBCها باعث افزایش RDW می‌شود.

rdw چیست ؟

گلبول های قرمز نرمال قطری در حدود 6 تا 8 میکرومتر دارند. اگر همه گلبول های قرمز جریان خون ما اندازه‌هایی نزدیک به هم داشته باشند RDW در آزمایش خون پایین است ولی اگر درصدی از گلبول های قرمز اندازه خیلی کوچک و بعضی نیز خیلی حجیم و بزرگ باشند RDWبالا گزارش می‌شود. ( شکل 1 )

RDW طبیعی، گلبول‌های قرمزی را نشان می دهد که اکثراً یک اندازه و یکدست هستند، در حالی که RDW زیاد به این معنی است که اندازه گلبول قرمز بسیار متفاوت هستند و احتمالا نشانه‌ای از یک بیماری است.

Rdw-آزمایش

شکل 2

این آزمایش معمولا بعنوان بخشی از آزمایش CBC است. CBCتعداد و ویژگی‌های سلول های خون ما را مشخص می‌کند.

آزمایش RDW برای تشخیص نوع کم خونی و سایر بیماری‌ها شامل موارد زیر استفاده می‌شود:

· تالاسمی (یک بیماری خونی ارثی )

· دیابت

· بیماری‌های قلبی

· بیماری‌های کلیوی

· سرطان

rdw میزان نرمال :

مقادیر نرمال RDW بین 12.2تا16.1 در زنان بالغ و 11.8تا 14.5در مردان بالغ است. برای تشخیص دقیق پزشک سایر نتایج تست CBC مثل MCV را بررسی می‌کنند.( شکل 2 )


ارسال جواب آزمایش

همین الان تفسیر آزمایش cbc خود را از پزشک متخصص بشنوید؟


علل بالا بودن rdw در آزمایش خون

اگر RDW بسیار بالاتر از حد نرمال باشد، می‌تواند نشانه‌ای از سوء تغذیه مانند کمبود آهن، اسید فولیک یا ویتامین B12 باشد. RDW بالا می‌تواند نشان دهنده کم خونی ماکروسیتیک ) کم خونی با گلبول های قرمز بزرگتر از میانگین) باشد. هنگامی که بدن نمی تواند گلبول قرمز ( RBC ) کافی تولید کند، اندازه گلبول های قرمز بزرگتر از حالت طبیعی می‌شوند. این کم خونی می تواند در اثر کمبود فولات یا ویتامین B12 باشد.

آزمایش RDW  چیست ؟

شکل 3 : افزایش rdw به دلایل مختلف

علاوه بر این ممکن است فرد مبتلا به کم خونی میکروسیتیک ( کم خونی با سلول های کوچک تر از نرمال ) باشد. کمبود آهن از شایع ترین دلایل کم خونی میکروسیتیک است. زمانی که rdw بالا می‌رود باعث می‌شود در مورفولوژی گلبول‌های قرمز زیر میکروسکوپ اصطلاح آنیزوسایتوسیت ( شکل 3 ) گزارش شود.

به طور کلی RDW بتهایی برای تشخیص بیماری کافی نیست و پزشک با در نظرگرفتن فاکتور MCV، میزان anisocytosis و سایر نتایج و علایم بالینی فرد اقدام به تفسیر آزمایش می‌کند.


مقاله مرتبط : آزمایش cbc چه بیماریهایی را نشان میدهد ؟


علل پایین بودن rdw در آزمایش خون

اگر rdw پایین باشد، نشان دهنده هیچ بیماری خونی نیست.

voice_823552

منابع:

1- https://www.healthline.com/health/rdw-blood-test

کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *