پاتولوژی

Sperm concentration در آزمایش اسپرم چیست ؟

در این مطلب درباره‌ی Sperm concentration در جواب آزمایش اسپرم می‌خوانید:

آزمایش اسپرم

آزمایش اسپرم یا مایع منی از اولین آزمایش­‌هایی است که در بررسی مشکل بارداری زوجین درخواست داده می­شود. این تست برای بررسی اسپرم انجام شده و نشان می‌­دهد چه تعداد اسپرم، با چه شکل و قدرت حرکتی در مایع انزالی وجود دارد.

voice_773340

Sperm concentration در آزمایش اسپرم چیست؟

به تعداد اسپرم­های موجود در هر میلی‌­لیتر مایع­ منی گفته می­شود که به طور معمول، 15 تا بیش از 200 میلیون در هر­ میلی‌­لیتر است. به عبارتی منظور از Sperm concentration بیان غلظت سلول‌های اسپرم در مایع منی است. اگر تحت شرایطی تعداد اسپرم در فرد به کمتر از 15 میلیون در میلی لیتر برسد، oligospermia یا کاهش تعداد اسپرم رخ داده است که می‌­تواند مشکلاتی در باروری ایجاد کند. باید توجه کرد که در این شرایط همچنان امکان بارداری موفق وجود دارد و حتی لقاح مستقیم یک اسپرم با تخمک برای بچه دارشدن کافی است (1).

دلایل کاهش تعداد اسپرم

عوامل متعددی شامل جراحی های پیشین، افزایش سن و عوامل محیطی می­توانند منجر به کاهش تعداد اسپرم در مایع منی شوند. سبک زندگی نیز فاکتوری موثر در این ­رابطه است، بنابراین اگر شما سیگار می­کشید و یا موادمخدر مصرف می‌کنید ممکن است در آینده به الیگواسپرمی مبتلا شوید (2).

درمان

تغییراتی کوچک در سبک ­زندگی می­تواند تعداد اسپرم را در دراز مدت افزایش دهد، از جمله:

  • کاهش وزن
  • مصرف مکمل­‌های ویتامین
  • پرهیز از مصرف مشروبات الکلی، مواد مخدر و تنباکو
  • استفاده از لباس­زیر گشاد و نخی (3)

تعدادی از درمان­ها وابسته به علت کاهش اسپرم در فرد است. برای مثال اگر در فردی seminal vesicles مسدود شده باشد، ممکن است پزشک، جراحی را برای حذف و یا اصلاح انسداد پیشنهاد دهد. همچنین ممکن است داروهایی نظیر آنتی ­استروژن یا گنادوتروپین که هورمون هایی برای افزایش باروری هستند، تجویز شوند (4).

درنهایت اگر باوجود اقدامات لازم، مشکل رفع نشده و تعداد اسپرم پایین بماند، می­توان از روش­هایی مانند IUI (تلقیح داخل رحمی)، IVF (تلقیح مصنوعی) و… برای فرزندآوری اقدام کرد (1).

voice_474171

منابع:

1. https://www.labce.com/spg62872_sperm_concentration_and_sperm_count.aspx

2. https://www.webmd.com/infertility-and-reproduction/guide/sperm-count

3. https://www.healthline.com/health/mens-health/normal-sperm-count#outlook

4. https://www.medicalnewstoday.com/articles/324821#improving-sperm-counts

کیت خودآزمایی ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *